Vitamíny pre tehotné – aké vitamíny užívať a kedy ich brať?

Keď ide všetko hladko, tehotenstvo predstavuje jedno z najkrajších období života budúcej mamičky. Stačí si len predstaviť, že sa vo vás vyvíja nový život. Už len to svedčí o tom, že ide o jedinečné chvíle. Spolu s príjemnými momentmi však tehotenstvo prirodzene prináša aj dávku zodpovednosti. V rámci nej vedia byť nápomocnými vitamíny pre tehotné.

Obrázok1


Od momentu počatia je žena zodpovedná nielen za seba, ale aj za svoje bábätko. V súvislosti s tým sa naskytajú časté otázky v zmysle: čo jesť a čo nejesť? Zapamätajte si, že tehotenstvo nie je choroba. Môžete jesť takmer všetko. Samozrejme, určitým jedlám a hlavne škodlivým látkam by ste sa mali vyhnúť. Čo ale môžete urobiť pre vás aj vaše vyvíjajúce sa dieťa, je zabezpečenie dostatočného príjmu vitamínov a minerálnych látok. Poradíme vám, ako na to.

Čomu sa vyhnúť v tehotenstve?

Vo všeobecnosti platí, že budúce mamičky by sa mali v tehotenstve oblúkom vyhnúť najmä cigaretámalkoholu. Čo sa týka stravovania, neodporúča sa konzumovanie morských plodov a rýb s vysokým obsahom ortuti, údených výrobkov, zrejúcich syrov či mäsa s nedostatočnou tepelnou úpravou (napríklad krvavé steaky). O tom, čomu sa vyhnúť v tehotenstve, sa však poraďte s vaším odborným lekárom.

Vitamíny pre tehotné

V úplne opačnom slova zmysle môžeme spomenúť niektoré vitamíny pre tehotné, ktoré sa v tehotenstve vyslovene odporúčajú. Azda najviac to platí o kyseline listovej, teda vitamíne B9. Keď ide o ostatné doplnky výživy, záleží to na odporúčaní vášho lekára, ktorý najlepšie pozná váš zdravotný stav a priebeh vášho tehotenstva.

Obrázok2

Kyselina listová

Kyselina listová, teda vitamín B9, patrí do skupiny vitamínov B-komplexu. V prípade vývoju dieťaťa zohráva dôležitú úlohu pri delení buniek a diferenciácii tkanív, pričom je dôležitá aj pre vývoj nervovej sústavy, miechy a mozgu. Vzhľadom na to, že ide o procesy, ktoré sa dejú už v prvých dňoch tehotenstva, je jej dostatočný príjem (400 − 600 μg denne) nevyhnutný už v počiatkoch tehotenstva. (1) A to je dôvod, prečo ju lekári odporúčajú prijímať už pred plánovaným počatím.

Zapamätajte si: V prirodzenej strave nájdete kyslinu listovú v listovej zelenine, brokolici, karfiole, obilninách, orechoch či kvasniciach.

Obrázok3

Ďalšie vitamíny a minerály

Ako sme už spomenuli o čosi vyššie, pri záujme užívania iných vitamínov a minerálov v podobe doplnkov výživy sa počas tehotenstva poraďte s vaším lekárom. Vo všeobecnosti sa však okrem kyseliny listovej ďalej odporúča užívať:

  • vitamín D3 – najprirodzenejším spôsobom na jeho získavanie je pravidelný pobyt na slnku, aspoň 20 minút denne. Odhliadnuc od výživových doplnkov sa ale nachádza aj v rybom tuku, vo vaječných žĺtkoch, v mäse či v mliečnych výrobkoch. Je podstatný pre správny rast kostí vyvíjajúceho sa dieťatka.
  • železo – keďže v tehotenstve musí matka zásobovať krvou a kyslíkom nielen seba, ale aj rastúce bábätko, musí prijímať dostatok železa, ktoré je dôležité práve na spomínané procesy. Denne sa odporúča prijímať zhruba 25 30 mg. (2)
  • vápnik a horčík- dôležité pre stavbu kostí a optimálny vývoj dieťaťa – ideálne 1000 − 1200 mg vápnika a 350 − 400 mg horčíka každý deň.
  • ďalšie – medzi ďalšie minerály a vitamíny pre tehotné môžeme zaradiť omega 3-kysliny, jód, vitamín A a iné podľa odporúčania vášho lekára.

 

Použité zdroje

(1) National Institutes of Health: Folat – https://ods.od.nih.gov/factsheets/Folate-HealthProfessional/

(2) National Institutes of Health: Iron – https://ods.od.nih.gov/factsheets/Iron-Consumer/

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie